Znakování usnadňuje čas jídla

 

Známe to všichni, miminko pláče nebo se vzteká a odstrkuje maminčinu ruku s příkrmem. „Co pak? Už máš dost? Nebo chceš něco jiného? Nebo máš žížeň? Kdybys mi to tak uměl říct…“, povzdechne si maminka. Naštěstí dnes už existuje metoda, jak se s nemluvňaty domluvit…


Michaela Tilton


V době kolem šesti měsíců, kdy většina rodičů začíná s příkrmy, se u miminek začíná rozvíjet schopnost vyjádřit, co chtějí a co ne. S tím je spojen i rozvoj zájmu o komunikaci, ale příroda to z nějakého důvodu zařídila tak, že v této době miminka ještě nejsou schopna slova, kterým už dávno rozumí, vyslovit. Jsou tedy odkázány na neverbální komunikaci, která není tak jednoznačná, a proto často dochází k nedorozumění a z něho plynoucí frustraci dítěte i rodičů.

Jak tenhle časový nesoulad mezi zájmem o komunikaci a schopností komunikovat vyřešit? Odpověď je překvapivě snadná. Již před více jak dvaceti lety byla vyvinuta metoda používání snadno proveditelných dětských znaků (v angličtině Baby Signs, v češtině často nazývané znakování), které se miminko naučí a překlene tak období, než přijdou slova, plnohodnotnou komunikací o všem, co ho zajímá.

Kdy se znakováním začít

Představit znaky lze kdykoliv od narození až po dobu, kdy dítě umí první slova, ale ještě stále existují výrazy, které chce vyslovit a neumí to. Já jsem s oběma dětmi začínala znakovat právě v době zavádění příkrmů. Mělo to pro nás dvě výhody. Jedna byla ta, že zavádění příkrmů pro nás znamenalo zároveň zavádění nového rituálu, ke kterému jsme znakování přidali a společně jsme si na to zvykli. Druhou výhodou bylo to, že jsme oběma dcerám takto dali možnost, aby znaky začaly používat hned v prvním okamžiku, kdy o to projevily zájem.

{loadposition bannerovy}

Každé dítě je jiné a tak také každé začíná samo znaky používat v jiném věku. Moje starší dcera začala v 11-ti měsících a mladší v 9-ti měsících. To, že byly znaky zvyklé vídat už od šesti měsíců, jim dalo dostatečný čas, aby znakům porozuměly a naučily se je používat, když o to měly zájem.

Jaké znaky používat

Určitě to není náhoda, že obě dcery začaly se znaky, které se jim hodily při jídle. Krmení se opakuje několikrát denně, takže měly možnost znaky často vidět. Znaky „ještě“ a „hotovo“ jsou většinou naprostou jedničkou. Děti s nimi začnou u jídla, ale používají je u všech možných dalších činností. Vezměme si například znak „hotovo“ – dítě nám tím oznámí, že už mu jídlo stačí, nebo když už ho to nebaví na houpačce a chce ven. Nebo například jedenáctiměsíční dcera mé kamarádky takto urputně vysvětlovala mamince, ať rychle dokončí přebalování, když měla opruzený zadeček.

{loadposition reklamni3}

Děti rodiče často překvapí tím, jak důmyslně dokáží svou zpočátku malou znakovou zásobu využít. Další oblíbené znaky jsou samotné znaky pro „jídlo“ a „pití“. Mockrát se nám přihodilo, že dcera odmítala jídlo a pak znakem ukázala, že má žízeň, což vyřešilo problém a v klidu v jídle pokračovala. Později, když už si uměly říci i o konkrétní jídlo či pití, tak se nám také stalo, že dcera odmítla asi šest různých dobrot ze slavnostně prostřeného stolu a teprve když si znakem řekla o „sýr“, který na stole chyběl, byla ochotná s námi oslavu dokončit bez slziček a nářku.

 

Neopozdí znakování rozvoj mluvené řeči?

Asi nejčastější otázkou, kterou od rodičů slýchám, když vidí mé děti používat znaky, je zda je to neopozdí ve vývoji řeči. Odpověď je jednoznačná a potvzená nejen mou zkušeností, ale i dlouholetým vědeckým výzkumem. Znakování nejenže vývoj řeči neopozdí, ale dokonce jej urychlí. Děti, které se zúčastnily výzkumu, byly ve vývoji řeči po jednom roce v průměru o 3 měsíce napřed a po dvou letech už měly náskok ve verbální komunikaci před neznakujícími dětmi dokonce o celý rok. Ale tím přínosy znakování zdaleka nekončí. Výzkum dále prokázal, že děti po sedmi letech, kdy už znakování dávno nepoužívaly, měly v průměru o 12 bodů vyšší IQ. Znakování zdaleka tedy není jen „berličkou“ na dobu než přijdou slova, ale pomůže dětem v jejich dlouhodobém rozvoji.

Mé starší dceři je dnes 3,5 roku. Kolem 20. měsíce používala asi 80 znaků a asi 50 mluvených slov ve dvou jazycích. Další slova se už pak učila rovnou vyslovovat a znaky postupně opouštěla. Dokázala je, ale rychle oprášit s příchodem své mladší sestřičky, které je dnes 18 měsíců. Ta znakuje už od 9ti měsíců, ale učí se mluvit mnohem rychleji než její starší sestřička, takže používá asi jen 20 znaků, které už rychle nahrazuje mluvenými slovy, kterých umí asi 50.

Každé dítě je jiné, a i když se jedná o sourozence, není předem možné vědět, kdy se mluvená řeč rozvine. Ať dítě začne mluvit dříve nebo později, znakování mu poskytne dobrý odrazový můstek k dalšímu rozvoji. Pro správný kognitivní vývoj dítěte není totiž důležité kdy začne mluvit, ale kdy začne komunikovat. Z mé zkušenosti je asi nejdůležitější přínos znakování v emočním rozvoji dítěte. Díky této rané komunikaci máme my rodiče možnost nahlédnout do světa našich dětí mnohem dříve, zjistit jak jsou chytré a vnímavé, což nás vede k častější a rozvitější komunikaci s nimi. Tento rozvoj se nedá přesně kvantitativně měřit, ale je patrný z mnoha příběhů rodičů, kteří se svými dětmi znakují.

Jak začít

Seznámit se s tím, jak začít se znakováním, je možné buď ve dvouhodinovém semináři pro rodiče, které se pořádají po celé ČR nebo z výukových materiálů, které jsou v prodeji na internetu na www.babysigns.cz. Další možností je přihlásit se i s dítětem na kurzy znakování, které pomocí písniček, her a mnoha dalších aktivit učí děti nejen znakovat, ale napomáhají i v psychomotorickém vývoji.

Autorka

Ing. Michaela Tilton, MBA

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru
Tvorba webových stránek: Webklient