Tak jsem tady! A co teď se mnou?

Portrét dítěte legální fotografie z fotobanky www.pixmac.cz

Každé dítě se vyvíjí trošku jinak, hlavně nepanikařte pod dojmem sousedova génia a moudrých rad vaší tchyně! Existují tabulky pro správný motorický vývoj kojence, jsou ale pouze přibližné a každý drobek je originálem.

0-3 měsíce

Hned od narození jsou děti schopné vnímat: slyší, vidí na krátkou vzdálenost, mají vyvinutý čich. Podle některých studií poznají miminka maminku po čichu už za 45 hodin, tedy po necelých dvou dnech. Na krátkou vzdálenost také vidí, a tak jim lze na postýlku pověsit závěs s hračkami, do vzdálenosti maximálně 25-30 centimetrů.

Ve druhém měsíci začíná váš drobeček sledovat pohybující se předměty a také pohybující se osoby, když slyší váš hlas, otáčí se za ním. Hodně na něj mluvte, ukazujte mu hračky, držte je blízko u obličeje a pomalu s nimi pohybujte ze strany na stranu. Uvidíte, že je postupně začne fixovat očima a bude se snažit je sledovat, tahle schopnost se pak v dalších měsících ještě prohloubí.

Postupně začíná miminko objevovat ruce a potřebuje, abyste mu hračky posunula na dosah. Zpočátku bezděčně, později zcela cíleně do nich bude bouchat a plácat. A ještě později se je bude snažit uchopit, u některých vhodných tvarů, například kroužků zavěšených na hrazdičce se mu to i může povést. V tomto období je také dobré připravit si hračky, které vyluzují zvuky,  a umístit je na kočárek či postýlku. Jejich zvuky děťátko vyburcují k větší pozornosti.

Co se týče pohybu, stimulace zatím nemusí být výrazná. Postačí, když budete pravidelně nechávat mrňouska v poloze na bříšku „pást koníčky“, délka pobytu na bříšku závisí na individuálních potřebách vašeho miminka. Také je vhodné nechávat děti v teple zcela rozbalené, aby mohly pořádně protřepat ručky a zakopat nožičkami, volný pohyb jim udělá radost.

4-6 měsíců

Postupně se konání našich nejmenších stává víc a víc záměrné. Už se natahují po hračkách, berou je do ručiček a snaží se strkat do pusinky. Dávejte proto pozor na drobné předměty, mohly by způsobit velké problémy! Naopak vhodná už jsou malá lehká chrastítka, která vydávají spíše jemné zvuky. Hřmotná a objemná nekupujte, s těmi by si mohly děti spíše ublížit!

Mrňouskové projevují čím dál víc reakcí na podněty, které jim předkládáte. To bývá pro mnoho maminek, babiček,tetiček a jiných blízkých osob signálem, že je potřeba zahrnout je hračkami. Tak to ale není. Naopak, již v tomto raném věku se utváří schopnost soustředění, a proto je důležité, abyste nechala děťátku čas a prostor na seznámení se s jednou hračkou a nepředkládala jich více najednou a podobně. Výbornou hračkou je například nafukovací míč. S tím se dá v tomhle věku dělat věcí! Můžete ho třeba zavěsit nad podložku a nechat dítě, aby si do něj kopalo a bouchalo ručičkama. Vyzkouší si jeho pružnost, šustění, bude se ho snažit zachytit.V tomto období také děti začínají reagovat na zpěv či hudbu, pokud se jim líbí, proto jim zpívejte a tancujte s nimi. Nevadí, že třeba zpívat moc neumíte, důležité je, že miminko vnímá rytmus a zvuk vašeho hlasu a spojuje si ho s  určitými pohyby. Děti také už napodobují váš úsměv či mračení a také začínají projevovat logické myšlení. Pokud například zjistí, že v tašce, kterou jste nechali ležet na zemi, něco je, budou se do ní dobývat pokaždé, když ji budou mít nadosah. Pozitivně reagují i na dotykové hry, například „vařila myšička kašičku“. Aktivují si tak mozek a paměťové schopnosti.

Začínají se také přetáčet na bok či bříško. Abyste je k tomuto pohybu motivovala, je dobré obklopit je hračkami po stranách tak, aby na ně mohly dosáhnout jen tehdy, pokud se natáhnou či přetočí.

7-9 měsíců

Už je to víc než půl roku, co jste si váš poklad přinesla z porodnice domů. Za tu dobu udělal obrovský pokrok a z nehybného uzlíčku se proměnil v otáčejícího se a možná i plazícího či lezoucího společníka, se kterým už je docela sranda. Co pro něj připravit, aby se zdárně rozvíjel i ve třetí čtvrtině prvního roku?

Především dostatek volného a bezpečného prostoru. Nejlepší neklouzavá podložka, aby bylo děťátko dostatečně motivováno k plazení či stavění se na kolínka. Je potřeba také obložit něčím měkkým ostré hrany, topení a podobně, aby, když se při pokusu o sezení děťátko převrátí, nepraštilo hlavičkou, kam nemá. A také odstranit nebezpečné věci z dosahu, jako jedovaté květiny, padajíc vázičky a sošky, knížky v dolních policích, o které nechcete přijít. Dítě zpřesňují pohyby, umí už bouchnout do věci, kterou si předem vybere, umí ji vzít do ruky, přendat do druhé a také vložit hračku třeba do krabice. Sice ji neumí ještě volně upustit, ale hod či švih už také zvládne. Hodně si s ním hrajte, stavte mu překážkové dráhy, třeba ze svého těla, pozorujte, jak se přes vás bude snažit natahovat či přelézt za hračkami, které umístíte za sebe a pomáhejte mu, zapřete nožky nebo ho přibrzděte, aby se nepřekulilo příliš prudce. Abyste povzbudili zvedání na rukou, zkuste hru „na trakař“: zdvihněte dítěti nožičky a ono se chvilku udrží na rukách. Zatím sice nebude přendávat váhu z jedné ruky na druhou, ale naučí se i to.

Hodně na děťátko mluvte a ukazujte mu věci, které vidíte, popisujte, co děláte. Již si pamatuje, a tak když ukážete paci-paci či berany- duc, bude se mu to líbit a bude vás napodobovat. Stejně tak zkusí i první slabiky a možná i poznáte, co se vám některým zvukem snaží sdělit. Pokud budete činnosti dělat opakovaně, například pá-pá, či ukazovat ´kde jsou hodiny? Tam´, začne na známý slovní doprovod samo děťátko reagovat patřičnou činností. Chápe už i posloupnost příčiny a následku. Toto vnímání můžete posílit tak, že zkusíte jako hračku nabídnout děťátku bubínek. Ukažte mu, že když bouchne paličkou, ozve se zvuk a uvidíte, jak rychle si tuhle zákonitost osvojí.

10-12 měsíců

Poslední fáze přeměny kojence na batole. Zdokonaluje pohyby, dobře chápe, co mu říkáte, snaží se vás napodobovat, začíná používat aktivně některá slova. A také se staví. Čeká vás úklid nebezpečných věcí ještě o patro výš.

Vyvíjí se i jemná motorika a je na místě tenhle rozvoj podporovat, s rozvojem jemné motoriky souvisí i vývoj řeči. Zkuste nabídnout děťátku co nejvíce věcí s různým povrchem, kamínky, houbičku na nádobí, peříčko, šátek, mušli a tak podobně. Bude je prozkoumávat, opatrně se jich dotýkat a postupně uvidíte, jak se jeho pohyby ruček proměňují, pomalu začne brát věci mezi palec a ukazováček. Různé povrchy jsou příjemné i pro nožičky, zkuste ho nechat postavit se bosky na různých typech podlah.

Podporujte také jeho fantazii a obrazotvornost, hrou na schovávanou, četbou, hodně ukazujte obrázky, věci kolem sebe, zvířátka. Nechte děťátko, ať po vás všechno opakuje a znovu vyslovte slovo správně. Pořád hodně zpívejte, melodie děti vždycky nadchne. Když ji doprovodíte jednoduchými pohyby, tleskáním, vrtěním a budete často opakovat, jsou v tomto věku schopné naučit se předvést celý malý nemotorný „taneček“.

Ukazujte si i části těla, oči, uši, pusinku… Čím více na dítě mluvíte, tím více slov se mu dostává do podvědomí a vytváříte tak nejlepší možné předpoklady pro jeho vlastní řeč.

Naopak příliš nestimulujte chození. Vodění za ruce není pediatry příliš doporučované, děti se rozejdou, až když jsou na to zralé, a to , že to třeba nestihnou během prvního roku, vůbec nevadí.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru
Tvorba webových stránek: Webklient