Podpořte dětskou kreativitu a představivost dětským puzzle

Foto: ENVATO ELEMENTS

Puzzle jsou skvělým způsobem, jak děti zabavit, ale také zábavnou cestou k podpoření jejich logického myšlení, trpělivosti a dosahování vytyčených cílů. Díky hře s dřevěnými skládačkami nebo obrázkovým puzzle se učí vymýšlet inovativní cesty, jak dosáhnout cíle, procvičí si ale i další netušené dovednosti.

Hry jsou důležitým výukovým nástrojem, který lze použít k podpoření zdravého vývoje dítěte. Klíčový je správný výběr dětského puzzle v závislosti na věku. Nechte své děti začít se skládačkami o dvou nebo třech kusech, a jak rostou, můžete postupně zvyšovat náročnost až do stovek a tisíců kousků, které mohou posloužit jako společná zábava během dlouhých (nejen) zimních večerů. A jaké konkrétní benefity má skládání puzzlů u dětí?

Koordinace ruka-oko

Schopnost koordinovat to, co vidí oko, co chce dělat hlava a co dokáží ruce, vyžaduje hodně cviku. Sladění zraku, hmatu a myšlenek je přitom ve vývoji důležitým milníkem. Děti si také představují, jak by měl složený obrázek vypadat, a přizpůsobují tomu práci rukou.

Jemné motorické dovednosti

Puzzle pomáhají dětem vylepšit jemné i hrubé motorické dovednosti. Manipulací s drobnými částmi skládaček posilují svaly v prstech a procvičují úchop. Výsledkem je schopnost držet správně tužku nebo pastelku.

Paměť a kognitivní dovednosti

Puzzle nutí děti používat hlavu, bezduchým skládáním se výsledku nedoberou. Je třeba zapojit dedukci a uvažování, aby dokázali skládačku složit. Skutečnost, že si musí zapamatovat tvary a kroky, které povedou ke zdárnému cíli, pomáhá rozvíjet jejich paměťovou retenci (to se mimochodem hodí i stárnoucím mozkům rodičů).

Při hledání chybějícího dílu vkládačky či skládačky se zapojuje i abstraktní myšlení: když děti vidí prázdné místo, musí zjistit, jaký tvar tento prostor vyplní. Puzzle se také často používají při práci s autistickými dětmi jako hravý nástroj na podporu řeči a kognitivního vývoje.

Řešení problémů

Řešení problémů vyžaduje kreativitu a trpělivost. A přesně o tom je i skládání puzzlů. Nutí dítě kriticky myslet, aby našlo potřebný dílek, navíc zde neexistují žádné zkratky: pokud dílek nesedí, není žádná možnost, jak to změnit, stejně tak není možné podvádět (i když napasovat nepadnoucí dílek do zbytku skládačky si alespoň jednou vyzkouší každý). Pokud chce dítko svůj projekt dokončit, musí si zkrátka poradit, sestavit plán, postupovat krok za krokem, vracet se a začínat znovu.

Koncentrace a trpělivost

Dokončení celého úkolu vyžaduje, aby se děti dlouhodobě soustředily. Potřebují čas na to, aby zjistily, jaký kousek kam pasuje a nepasuje, čímž rozvíjí schopnost koncentrace a trpělivosti, které jim budou v budoucnu velmi užitečné. Zjistí, že skládání puzzlů od začátku do konce se ne vždy podaří na první pokus, možná budou muset začínat několikrát, párkrát se dostanou do slepé uličky, naštvou se nebo rozbrečí, aby pak vítězoslavně dosáhli cíle. Skvělá příprava na dospělácký život!

Učení se novým věcem

Puzzle mohou být pro vaše dítě cenným nástrojem k učení se novým věcem. Existují varianty s čísly, písmeny, mapami, zvířaty, dinosaury, vesmírem a jinými obrázky podle věku a zájmu. Kromě samotného skládání se tak mohou děti přirozeně přiučit novým znalostem a zároveň projevit zájem o objevování nových oblastí.

Sociální dovednosti

Skládačky jsou skvělým způsobem, jak se spojit se svými dětmi a užít si čas v kruhu rodiny napříč věkovými kategoriemi. Malé děti se cítí užitečné, když pomáhají rodičům a starším sourozencům hledat potřebný dílek, starší sourozenci zase při pomoci mladšímu hrají důležitou roli vzoru, pomocníka a učitele. Tímto způsobem se děti učí týmové práci, přizpůsobují se nejslabšímu článku, pomáhají si, řeší konflikty, vyjednávají o strategii a sdílejí radost z úspěchu.

Sebevědomí

Úspěšné dokončení projektu pomáhá budovat sebevědomí dítěte. Může je to povzbudit k dalším výzvám a posílit jejich dobrý pocit ze sebe samých. Pocit hrdosti po vyřešení obtížného úkolu v dětech vyvolává pocit vlastní důležitosti, který podporuje nezávislost a přirozené osamostatňování se. Vzpomeňte si na ten skvělý pocit, když se vám konečně podaří dotáhnout něco opravdu obtížného: přesně tak se po zdolání padesátidílkových puzzlů cítí váš školáček.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru
Tvorba webových stránek: Webklient