Obsah článku
Jak si uživatelé internetu vybírají e-obchod pro svůj nákup?
Z průzkumu provedeného asociací APEK vyplývá, že pro většinu nakupujících je i nadále při výběru e-shopu nejdůležitější cena zboží (66%), avšak již téměř třetina spotřebitelů dává přednost kvalitním obchodům, se kterými mají dobrou zkušenost.
Strategie zákazníků při nákupu zboží na internetu
|
Co se nejvíce nakupuje
V posledních 12 měsících lidé na internetu utráceli především za stolní nebo přenosné počítače a počítačový hardware (45%). Přibližně třetina lidí v internetových obchodech v posledním roce nakoupila oblečení či boty, mobilní telefony a jejich příslušenství, domácí (bílé) spotřebiče a knihy. Internet má stále větší význam i při prodeji letních sportovních potřeb, které v internetových obchodech pořídila už přibližně třetina Čechů.
Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci k výsledkům průzkumu uvádí: „Internetové nakupování se těší stále větší oblibě. Jak z výsledků studie připravené agenturou Mediaresearch vyplývá, drtivá většina zákazníků byla se svým nákupem v e-obchodě spokojená. Znamená to, že internetové nakupování má v České republice své pevné místo a pro zákazníky se nakupování na internetu stalo běžnou záležitostí. Zároveň nás překvapilo, že přibývá stále více zákazníků, kteří dávají přednost kvalitním službám před nejnižší cenou.“
Rodiče jistě zajímají obchody nabízející dětské zboží, obuv a hračky, jejichž rozsáhlý seznam najdete v našem katalogu (viz menu vlevo).
Vnímání rizika
Naprostá většina nakupujících na internetu (99 %) uvádí, že je na základě svých osobních zkušeností z posledního roku s nakupováním převážně spokojena. Přes tři čtvrtiny uživatelů však při nakupování vnímá ohrožení možnými riziky. Největší obavy mají lidé z finančních podvodů, podvodů týkajících se kvality produktů a reklamačních podmínek.
Možnosti platby
Při nákupu na internetu přichází v úvahu několik možností, jak za objednané zboží zaplatit. Ze zmíněného průzkumu vyplynulo, že i nadále je nejoblíbenějším způsobem úhrady zboží podle očekávání dobírka, kterou si vybírá nejvýznamnější část spotřebitelů (44%). Zároveň se ale potvrdilo, že zákazníci již běžně využívají i ostatní druhy plateb nabízených na trhu a hradí své nákupy také bankovním převodem (35%), kartou (8%) či prostřednictvím platebních systémů (2%), např. PayPal apod. Zbývající část (10%) pak využívá internetu především k objednání zboží, které si pak osobně vyzvedne a uhradí v prodejnách e-obchodů.
Nejčastější způsob úhrady nákupu po internetu
|
Při volbě způsobu placení je třeba určitá obezřetnost. Obecně je doporučováno při nákupu v neznámém e-shopu volit platbu na dobírku, kdy platíme oproti vydání balíku. U prověřených obchodů, u kterých provádíme opakovaný nákup, již lze využít pohodlnějších způsobů plateb, mezi něž patří i platba kartou on-line.
Taková platba kartou probíhá na zabezpečené stránce, kterou provozují banky. To znamená, že bezprostředně po objednání zboží v e-shopu, je zákazník přesměrován na zabezpečenou stránku a údaje o platební kartě nezadává na stránkách obchodní a tudíž mu tyto citlivé údaje ani nesděluje, ale zadává je právě na zabezpečenou platební bránu banky. Možný vzhled takové brány je patrný z obrázku níže. V žádném případě nejsou nikdy údaje o platební kartě tedy číslo, platnost a bezpečnostní kód, sdělovány prostřednictvím e-mailu nebo jiným způsobem.
Vánoční internetové nákupy
Během letošních Vánoc (2010) již téměř 5 miliónů českých občanů, tedy přibližně polovina, pořídila alespoň část vánočních dárku v e-obchodech. Asociace pro elektronickou komerci informovala, že e-shopy odhadují, že jejich tržby letos před svátky přesáhnou 11 miliard korun. „Internetové nakupování je již několik let oblíbeným způsobem pořízení vánočních dárků. Ekonomická krize naučila zákazníky hledat co nejvýhodnější nabídku, kterou nadále nabízí internetové obchody,“ uvedl výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.
Zdroj informací: Asociace pro elektronickou komerci (APEK)
Ukázka zabezpečené stránky pro platbu kartou: