Nevhodné potraviny při kojení – mnohdy máte pocit, že nemůžete nic, ale opak je pravdou

Mnoho maminek ukončí kojení předčasně zejména kvůli fámám o tom, co vše nelze při kojení jíst a pít. Různé problémy miminka po narození, často spojené s jeho nevyvinutým trávicím systémem, automaticky spojujeme s naším stravováním a vyčítáme si, že zrovna my můžeme za to, když se miminko nadýmá, pláče či nespí. Díky internetu neustále srovnáváme a zapomínáme na to, že každé dítě je jiné. Navíc se řídíme mnohdy neprofesionálními radami a informacemi z diskusí ve stylu „já si myslím…“.

Jezte zdravou a pestrou stravu – prostě klasika

Váš jídelníček v období kojení musí stačit pro vás oba – pro miminko i vás. Avšak pozor, nepleťte si kvalitu s kvantitou. I když na začátku kojení budete určitě slušným jedlíkem, už po prvních třech měsících je třeba apetit zkrotit. Obvykle se však sníží sám. Snažte se jíst kvalitně. Rozhodně se nestaňte ze dne na den vegetariánem. Právě naopak. Dopřejte si i ty potraviny, kterým jste dříve neholdovala. Nezapomínejte například na hovězí maso, které je důležitým zdrojem železa. Podobně jako vnitřnosti.

Jezte hodně zeleniny. Například místo příloh a bílého pečiva. Jako dezert si dejte raději ovoce než konvenční cukrovinky. Nebo si ukuchtěte zdravější verze dezertů – co byste řekla na ovocné nepečené tvarohové dorty?

Pitný režim je základ

Závislost na pití vody je již uznanou psychickou úchylkou. Avšak při kojení je to jinak. Skutečně je nutné více pít. Důvodem dětského pláče může být nedostatek mléka. A ten bývá velice často způsoben právě zanedbáváním pitného režimu. Tři litry tekutin musíte při kojení do sebe během dne dostat. Zdrojem však není jen vypitá voda. Jde i o vodu v různých potravinách, hodně právě v ovoci a zelenině. Osvědčeným pravidlem je vypít po každém kojení sklenici vody.

Nadýmavé potraviny – pravda nebo mýtus?

Všechny magazíny pro maminky doporučují se nadýmavým potravinám vyhýbat. Tyto informace najdete i v odbornějších magazínech. Jenomže výzkum, který by skutečně potvrdil, že se nadýmavá složka do mateřského mléka dostala, a pak měl kojenec nadýmání, jsem nikde nenašla. Z osobní zkušenosti mohu říct: všemi těmi tvrzeními o problematice nadýmavých potravin je člověk tak ovlivněn, že každé zaplakání miminka hned považujete za důkaz svého selhání. Třeba jen proto, že jste si na svačinu dala vánočku s máslem. A pokud jste neodolala dokonce ani zelňačce, tak už by na vás snad měli rovnou zavolat sociálku!

Rozhodně má na problémy s nadýmáním kojenců větší vliv třeba nesprávná technika kojení, než váš „hříšný rohlík“. Při ní miminko polyká vzduch a ten pak může být příčinou problémů. Nevhodné potraviny při kojení se určitě oplatí znát, ale když na ně máte chuť, dejte si je. Uvidíte, jestli budou či nebudou miminko ovlivňovat.

Alkohol? Tak na ten skutečně pozor

Poslední výzkumy sice ukazují, že se do mateřského mléka dostává jenom naprosto zanedbatelné množství alkoholu z toho, které maminka vypije, to však žádnou z nás neomlouvá, když se dostaneme do stavu, že se kvůli požitému alkoholu neumíme postarat o dítě. Jsme mu rovněž nebezpečné, protože jej můžeme při kojení zavalit a udusit, nebo jej upustit či s ním upadnout. Takže na miminko si s rodinou klidně připijte, rozhodně však zůstaňte jen u jedné sklenky. Určitě však kvůli tomu, že jste si dala skleničku alkoholu, nemusíte ukončovat kojení, či dávat miminku umělou výživu.

Napsat komentář