K odstranění špatných dětských návyků spojených se psaním mohou napomoci specializované webové stránky

Mezi špatnými dětskými návyky spojenými se psaním se učitelé nejčastěji potýkají s nesprávným držením psacích potřeb. Vyplynulo to z ankety uskutečněné na omezeném vzorku učitelů primárního vzdělávání v Libereckém kraji. Z dalších „prohřešků“ učitelé nejčastěji vyjmenovávají špatné sezení, zejména sezení z boku a skládání nohou pod tělo a špatný sklon sešitu při psaní. Se špatným držením psacích potřeb úzce souvisí také silný tlak na psací potřeby, který vzniká, když dítě nemá uvolněnou ruku.  Pro uvolnění ruky a osvojení přiměřeného tlaku je vhodná například malba štětcem.

{loadposition reklamni3}

V rámci ankety učitelé také vyjmenovali zajímavé motivační aktivity, které se jim při výuce psaní osvědčily. Je to především cvičení, tedy různé uvolňovací cviky pro děti prováděné před a po psaní, říkanky, kdy si děti pomocí propojení rýmu a rytmu pohybu ruky fixují správný tvar písmene či malování nedokončených obrázků. Doplňováním některých chybějících tvarů si dítě osvojuje určité tahy, které potřebuje při nácviku písmena. Malování také slouží k uvolnění ruky.

Z technik a pomůcek využívaných při výuce psaní učitelé primárního vzdělávání oceňují především stíratelné tabulky s fixy a psaní křídami či mokrým štětcem nebo houbou na tabuli. Stíratelná tabulka je nejoblíbenější pomůckou pro své rychlé a snadné využití. Žáci ji mají v lavici, proto je rychle k dispozici, písmeno lze nacvičovat ve velkém i menším tvaru, fix lépe klouže po povrchu tabulky než tužka po papíře a v neposlední řadě se písmena dají smazat a opravit. Rychlejší žáci si zároveň mohou na tabulku kreslit. Při psaní a kreslení na ni se uvolňuje ruka. Psaním na tabuli si dítě uvolňuje celou paži. Výhodou je, že pracuje pod dozorem učitele, který může práci sledovat z různých míst ve třídě. Pokud je problém se zafixováním, je opět nácvik vhodnější než s tužkou a papírem, stejně jako u tabulky. Pro děti zajímavou technikou je také práce s pískem, tedy modelace na pískovém stole s barevnými písky nebo tvorba z modelovací hmoty.

{loadposition bannerovy}

Nejčastější špatné návyky, které vyplynuly z ankety mezi učiteli, ale i způsoby, jak děti ke psaní motivovat, popisují specializované webové stránky www.jak-spravne-psat.cz. Rodiče i učitelé zde naleznou jasné ilustrace špatného a správného sezení a držení psacích potřeb, videa s uvolňovacími cviky pro děti či pětadvacet obrázků určených k vybarvování a dokreslování, při kterém děti uvolňují ruku a zároveň nacvičují jednotlivé tahy potřebné k psaní písmen. Rozšířena byla kapitola odpovědí na nejčastěji kladené dotazy související se správným psaním. „Letos v létě jsme nově zařadili také diskusní okénko pro učitele, kde si mohou odborníci vyměňovat své zkušenosti. Novinkou je také kapitola shrnující rady a tipy, které je dobré mít na paměti při zařizování pracovní plochy pro mladého školáka a při pořizování školních potřeb. Každou z tematických pasáží připravil odborník v dané oblasti,“ říká odborná garantka projektu webových stránek o správném psaní Mgr. Jana Johnová, která působí na Fakultě přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci, kde vyučuje prvopočáteční čtení a psaní.

Portál www.jak-spravne-psat.cz vznikl pod záštitou společnosti Centropen s cílem poskytnout rodičům i učitelům důležité informace a zajímavé tipy související se správným psaním u dětí.

Napsat komentář