{loadposition reklamni2} |
Malé dítě je privilegovaný a vlídně respektovaný člen rodiny a je na nás zcela závislé. Jeho narozením se zásadně změní priority a dosavadní styl našeho života. Křehkost a zranitelnost miminka je natolik okázalá, že se nerozpakujeme naprosto vše přizpůsobit jeho potřebám. Je to celodenní náročná činnost a máme pocit, že nezbývá čas vůbec na nic.
Dítě vyžaduje přirozenou potřebu blízkosti a vzájemného kontaktu. Rodina a prostředí, které jej obklopuje, mu dává pocit bezpečí a sounáležitosti. Tady se cítí dobře, tady je šťastné. V citově plném a harmonickém prostředí má dítě všechny předpoklady pro zdravý tělesný a duševní rozvoj.
Hra je spontánní a nejpřirozenější činnost
Hrou si dítě rozvíjí rozumové schopnosti, představivost, fantazii, tvůrčí činnost i manuální schopnost. Je patrné, že každá hra dítěti velmi prospívá. Udělejte dítěti radost a občas si s ním něco zahrajte. Můžeme to využít výchovně a taková hra bude za odměnu.
Aby hraní přinášelo ještě větší efekt, je dobré, když zvolíme hru naučnou.
Vezmeme nějaký jednoduchý rytmický předmět (chrastítko, rumbakouli, cokoliv co trochu chrastí) a procvičme s dítětem:
- sluch – chrastíme nahlas, potichu, rychle, pomalu,
- hmat – měkký, teplý, studený, mokrý.
Hádanky a pojmenování věcí jsou vhodné k rozvíjení řeči, výslovnosti, postřehu a vnímavosti. Zajímavá a podnětná je hra – Vidím, co ty nevidíš. Postavíme se s dítětem zády k sobě a každý říkáme, co vidíme před sebou (jmenujeme cokoliv, začneme nejdříve sami, abychom dali dítěti návod.
{loadposition bannerovy}
Hra na smysly:
- co všechno můžu slyšet? (auto, vodu tekoucí z kohoutku, štěkání psa, mluvení tatínka,
- co všechno můžu vidět? (lidi v ulicích, květinu za oknem, talíř na stole,
- co všechno můžu ochutnat? (zmrzlinu, polévku, jablko,
- co všechno můžu čichat? (vůni květiny, zápach z popelnice, vůně oloupaného pomeranče),
- co všechno můžu poznat hmatem? (měkký kožíšek kočičky, hrubou stěnu, vodu v misce).
Hra posílí rozvíjení poznání, pozornost, vnímavost, rozvoj řeči a mnoho dalších aspektů. Vše musí být přirozené, nemá smysl dítě do něčeho nutit. Pokud navodí hravá činnost kladné emoce, bude dítě spokojené a duševně vyrovnané.