Běhání je možné i v těhotenství, ale jak na to?

Foto: Envato

A je to tady. Gynekolog vám právě oznámil šťastnou zprávu a vy jste těhotná. Kromě radosti vám hlavou běží také obavy, jak to nyní bude s běháním, které máte tak ráda, úžasně si u něj odpočinete a dobijete baterky.

Názor gynekologa

Zeptejte se na běhání svého gynekologa, který vám řekne, jestli pro vás běhání není příliš rizikové a neuškodí miminku. Doby, kdy žena musela jen odpočívat jsou ty tam a většina žen se dnes může svým koníčkům věnovat. Kromě běhání zkouší mnoho žen cvičit i internetová videa pro těhotné, mezi kterými je hodně oblíbená těhotenská jóga.

“Pokud jste zvyklá běhat a vaše těhotenství probíhá bez komplikací, není důvod proč odložit běžecké boty hluboko do botníku. Samozřejmě stejně tak jako každý běžec má odlišné kvality, tak každé těhotenství probíhá zcela jinak, a proto neexistuje žádný konkrétní návod, kolik kilometrů v těhotenství běhat, jak často a jak rychle…,” říká běžkyně Kateřina Hubková.

První trimestr

První trimestr je nejrizikovější z celého těhotenství a názory na běhání se trochu různí. Někteří lékaři se domnívají, že běh může způsobit potrat, ale pokud je plod zdravý a žena byla zvyklá běhat před otěhotněním, je toto riziko velmi nízké. Plod je nyní tak malý, že kromě většího houpání nepocítí žádné změny oproti normální chůzi. 

Pokud se rozhodnete v běhu pokračovat, zvolněte. Vaše tepová frekvence by nyní neměla být vyšší než 140 tepů za minutu a důležitá je také dostatečná hydratace. V prvním trimestru vám ještě nepřekáží žádné bříško, ale přesto netrhejte časové ani kilometrové rekordy. Není dobré se přehřívat ani příliš zadýchávat. Sledujte se a při bolesti břicha nebo krvácení raději přestaňte. Pokud jste unavená a trápí vás těhotenské nevolnosti, tak běh raději odložte na jindy, aby tělo mělo dostatek energie. 

Druhý trimestr

Pro ženy bývá toto období nejvíce pohodové. Běhání se však pomalu, ale jistě stává obtížnějším. S rostoucím bříškem se přesouvá těžiště těla a vy tak musíte dávat větší pozor na případné pády. Vlivem posunutého těžiště se změní také došlap na přední část chodidla a zvyšují se otřesy. Zejména nyní je opravdu potřeba mít kvalitní běžeckou obuv.

Třetí trimestr

Ve třetím trimestru je běhání s bříškem velmi obtížné a je nejlepší ho nahradit procházkou. Ani při té samozřejmě nezapomínejte na dostatečný příjem tekutin a také vhodnou obuv.

Po porodu

Po porodu si dejte chvilku pauzu. Věnujte se miminku a vyrážejte na procházky s kočárkem. K běhání se začněte postupně vracet určitě až po úplném zastavení krvácení a zhojení všech poporodních ran. Mezi tím nezapomínejte ani na cviky pánevního dna, aby vás nepotrápila inkontinence. Návrat k běhu by měl být pozvolný, rekordy až později.

Zdroj: https://www.svetbehu.cz/tehotenstvi-neznamena-stop-behani/

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Scroll to Top
Web vyrobili ve Webklient.cz